Studio MiSt in Harderwijk route studiomist harderwijk aanmelden studiomist contact studiomist harderwijk
schildercursus_dinsdagavondschildercursus_woensdagavondwatleerjebijstudiomistwaaromstudiomistnieuws studio mist
schildercursus_donderdagavondworkshops bij Studio MiStkunstnieuws
  Schildercursus tweede jaar

Perspectief schilderen
De groep heeft ervaring met schilderen en wil graag meerdere facetten leren van schildertechnieken.
Vanavond starten we met het begip perspectief met vanuit één en twee punten.
We gebruiken hierbij het lijntje van Jan Vermeer, dus wat betreft de lijnvoering, dat zit wel snor.

Klik op de foto's voor een vergroting.

schildercursus eenpuntsperspectief schildercursus eenpuntsperspectief
schildercursus eenpuntsperspectief
schildercursus eenpuntsperspectief schildercursus eenpuntsperspectief schildercursus eenpuntsperspectief

Perspectief toepassen in het landschap
Vorige week hebben we gezien dat lijnen naar één verdwijnpunt perspectief in het schilderij brengt.
Vanavond gaan we dit toepassen op een landschap, dit blijkt lastiger dan ik had voorzien.
De diepte kunnen we ook verbeelden met een wazige achtergrond en een gedetailleerde voorgrond.
Tijdens het proces zien we ook, dat de hantering van de penseel belangrijk is voor het schilderen van grote stukken.
Hobbelige en stotterende vlakken geven meer ruimte en vrijheid voor latere invulling, dan een netjes aangelegd kleurvlak.
Het schilderij van de zee veroorzaakt een discussie, de einder is met een donkere streep weergegeven, terwijl mijn brein zegt dat die licht moet zijn. De verwarring is super leuk, en ik verdwijn na de cursusavond achter de computer.

Beide mogeljkheden vind ik terug op het internet, en ik ontdek dat de kleur van de horizon vooral afhangt van het weer.
Hoe precies en wanneer welke verschijningsvorm, dat mag ik verder onderzoeken, daar zie ik wel weer een lesje in.

Klik op de foto's voor een vergroting.

schildercursus landschap schildercursus landschap
schildercursus landschap
schildercursus landschap schildercursus landschap schildercursus landschap

Gebruik maken van schaduw om diepte te creëren
Om in een schilderij diepte te verwerken vraagt een aanpassing qua denkproces.
Veel te vaak vergeten we dat de overgang van een object naar een ondergrond, met schaduw gebeurt.
Ik heb voorbeelden van droge aarde, die zich op natuurlijke wijze hebben gevormd.
De kleigrond, staat een beetje rond, de riviergrond is meer rond, enzovoort.
Lukt het de deelnemers de stukjes los te maken van de ondergrond?

Klik op de foto's voor een vergroting.

schildercursus landschap

schildercursus landschap

schildercursus landschap
schildercursus landschap
schildercursus landschap
schildercursus landschap schildercursus landschap

Donker en licht
Het onderwerp van vorige week, donker en licht, krijgt vandaag een herhaling.
Een klimop uit Duitsland speelt de hoofdrol, een kale bende op een witte muur.
Deze organische vorm met vertakkingen biedt heel veel vrijheid voor het verloop van de takken.
De deelnemers kiezen allemaal voor een snelle achtergrond.
Als eerste opdracht beginnen
ze net donkere kleuren en na de pauze komen er lichte en felle kleuren overheen.

Klik op de foto's voor een vergroting.

schildercursus landschap

schildercursus landschap

schildercursus landschap
schildercursus landschap
schildercursus landschap schildercursus landschap


Mengen op papier
Vanavond beginnen we met de eerste opdracht: vef mengen op papier.
Met een penseel breng je verf op het papier, en daar zet je een andere kleur tegenaan.
Deze twee kleuren verbind je met elkaar door het penseel en je pakt er weer een andere kleur bij.
Het is wel opletten geblazen of je genoeg verf pakt en of je kunt dansen met je penseel.
Het resultaat is een diverse achtergrond met heldere of juist licht kleuren.
Op deze achtergrond zetten we de voorjaarsbloemen, de narcis.
|Een lastig karweitje door het trompetje, daar kunnen we nog een keer op inzoomen.

Klik op de foto's voor een vergroting.

narcis schilderen narcis schilderen narcis schilderen
  narcis schilderen
narcis schilderen narcis schilderen narcis schilderen

Wederom mengen op papier
Voor vanavond krijgen de deelnemers een theelichtje en een opdracht.
De opdracht is dezelfde als vorige week, mengen op papier, waarbij deze keer veel wit gebruikt mag worden voor een zachte achtergrond. Daarop schilderen we een theelichtje, waarbij we kijken waar het licht is en waar de schaduw valt.
Het schilderen van de achtergrond gaat voorspoedig, het plaatsen van een theelichtje blijkt een stuk lastiger.
Vooral het schijnsel van het vlammetje zorgt voor een extra moeilijkheid.

Klik op de foto's voor een vergroting.

lichtwerking schilderen lichtwerking schilderen lichtwerking schilderen
lichtwerking schilderen lichtwerking schilderen lichtwerking schilderen
   

Landschap naschilderen
Dit is een leuke uitdaging, een landschap naschilderen. Er liggen afdrukken klaar, een paar van Noorwegen, Zweden en Beekhuizerzand.
Het voordeel van naschilderen: het kader is al geplaatste, je weet waar de afbeeldingen begint, en waar hij stopt.
Tweede voordeel is dat de afdruk al plat is, en je het plaatje niet meer van 3D naar het platte vlak hoeft te vertalen.
En natuuriljk als laatste de kleuren.
Is het dan echt de bedoeling om te copiëren? Nee, natuurlijk niet, want je eigen stijl en vaardigheden bepalen, je handschrift, bepalen het resultaat.

Klik op de foto's voor een vergroting.

lichtwerking schilderen lichtwerking schilderen lichtwerking schilderen
lichtwerking schilderen lichtwerking schilderen lichtwerking schilderen
   

Kunst maken
Vanavond gaan de deelnemers aan de slag met een ontwerp van Alessandro Medini. Het schilderproces en de toepassingen van de penselen en acrylverf, daar hebben ze veel oefening in gehad. Vanavond mogen ze aan het werk als ontwerpers van hun eigen fantasiebeeld. Natuurlijk best lastig als je altijd probeert om een vaststaand doel te bereiken, maar extra leuk als je het lukt om een nieuw beeld neer te zetten. En deze kunstenaar maakt vooral beelden met felle kleuren van bestaande voorwerpen met een vrolijke twist.

Klik op de foto's voor een vergroting.

alessandromedini alessandromedini alessandromedini
alessandromedini alessandromedini alessandromedini
   

We mogen weer!
Vanavond kunnen we de schildercursus weer gaan oppakken, we moeten wel afstand houden, anderhalve meter en we blijven bij elkaar vandaan. Best wel lastig, maar er is een belangrijk voordeel: we kunnen naar buiten.
Het onderwerp is de amerikaanse schilder Edward Hopper, een amerikaanse schilder die met zijn verlaten stadsbeelden opeens heel actueel is. De schilder legt de eenzaamheid vast in de moderne tijd. Meestal met één figuurtje in het geheel, soms met meerdere, maar altijd is die sereniteit aanwezig. Een mooi onderwerp waarmee we de lock-down een beetje kunnen vastleggen.

Klik op de foto's voor een vergroting.

alessandromedini alessandromedini alessandromedini
alessandromedini alessandromedini alessandromedini