Studio MiSt in Harderwijk route studiomist harderwijk contact studiomist harderwijk aanmelden studiomist
schildercursus_dinsdagavondexpositie_dinsdagavondwatleerjebijstudiomist
schildercursus_woensdagavondwaaromstudiomist
schildercursus_donderdagavondexpositie_onlinecursus kunststukjezomerworkshops
  Schildercursus van januari 2020

Perspectief schilderen
Met het touwtje van Vermeer gaan we de eerste les aan de gang.
Aan de hand van een tekening introduceer ik opnieuw het ontstaan van diepte met een verdwijnpunt.
De vlakken die ontstaan vullen we in met diverse kleuren, zodat het mengen weer helemaal geoefend wordt.
Een vrolijke avond waarin iedereen zijn eigen stijl en manier van schilderen kan toepassen.

Klik op de foto's voor een vergroting.

schildercursus schildercursus
schildercursus schildercursus zonnebloem met paars

Schilderen met boekbinderslijm en pipet
Voor de winterworkshops hebben we ontdekt hoe de deelnemers gedwongen worden om hun manier van schilderen aan te passen aan de verfsoort. Bij de vloeiende tempera komen hele andere vaardigheden aan het daglicht dan bij het olieverfschilderen. Vandaag gaan we verder met de acrylverf, en daar voegen we een vaste binderslijm aan toe.
Door het mengen van dit mengsel met water, ontstaat er een gietbare vloeistof die met pipet op het papier wordt gezet.
Van de cursisten vraagt het om inzicht te krijgen in de substantie en te gaan zien wanneer h et gaat lopen en hoe je dit kunt mengen, tegen elkaar aanzetten en kunt laten overvloeien.

Klik op de foto's voor een vergroting.


Schilderen en draadfiguurtjes

Vandaag schilderen de deelnemers met een kaartje. Het mengen van de kleuren is handiger met een penseel maar het opbrengen gebeurt met een pasjes, waarbij het onderwerp een landschap is. De plek van het landschap maakt niet uit, ook het thema is vrij. Terwijl ze bezig zijn meld ik dat er na de pauze een extra opdracht bij komt. Het is bijzonder om te merken dat ze, zonder dat ze weten wat de opdracht wordt, er al rekening mee houden.
Na de pauze komen de pipetjes weer tevoorschijn en een pooring medium. De zwarte acrylverf meng je met de pooring medium en op een proefpapiertje maak je draadfiguurtjes. Als dit lekker loopt, plaats je draadfiguurtjes in je schilderij. Het levert een leuk effect op.
Natuurlijk is het effect van zwart groot, hoe plaats je de figuurtjes toch levendig in het geheel, schaduwvan de figuurtjes en accenten in de voorgrond en achtergrond zorgen voor een geheel.

Klik op de foto's voor een vergroting.


 
 

Schilderen met temperaverf

Deze avond schilderen we met een andere verf dan gewoonlijk: temperaverf. Een verfsoort met een prachtig pigment, heel sterk en we hebben verschillende kleuren tot onze beschikking.
Het onderwerp is een huis, een woning, een hut of een andersoortig onderkomen. Onze huizen zijn belangrijk en we besteden er veel aandacht aan.
Wat als we ons huis mee zouden kunnen nemen, en kunnen plaatsen waar we willen, hoe ziet ons huis er dan uit, en onze omgeving?
Met het brede palet aan kleuren ontstaan er kleurrijke schilderijen en ook veel kleur in de omgeving van de omringende natuur.

Klik op de foto's voor een vergroting.


 
   

Schilderen met meel, gips, gesso en gel

Voor het nieuwe kunstwerk werken we twee avonden aan hetzelfde kunstwerk. Voor de ondergrond kiezen we een canvasboard van 40 x 50 cm en de eerste avond gaan we aan de slag met relief op de ondergrond. De mengsels die gemaakt kunnen worden geven ieder een ander effect, waarbij de gips in combinatie met de gel ook nog snel opdroogd. Gesso en de toepassing van meel duren wat langer, en kunnen de eerste avond niet bijgewerkt worden.
Door de mengsels heen kan ook een kleurtje worden gemengd. Na de eerste avond leggen we alles in het droogrek.
Op de tweede avond is de ondergrond van een mooie textuur voorzien en beschilderen we deze met acylverf.
De acrylverf op de meelplekken geeft een heel ander aanzien als de plekken met gips.

Klik op de foto's voor een vergroting.


 
   

Schilderen met temperaverf

De deelnemers worden vanavond wel heel erg verwend. Vanmiddag heb ik de verf gemaakt, met pigmenten en eigeel.
Ze hoeven vanavond dus geen kleuren te mengen en bovendien hebben ze een kleurenspectrum tot hun beschikking.
De verf is vloeiend en sterk van pigment. De grote kwasten zijn ideaal door het opzuigende vermogen.
Het onderwerp is vrijheid, in verband met het thema van Internationale Vrouwendag van 2020.

Klik op de foto's voor een vergroting.


   
 

Schilderen met pasta's

Voor vanavond staat er een bekende vaardigheid op het programma: het mengen van boekbinderslijm met allerhand materialen. Het nieuwe aspect is de kleutoevoeging. Een hele leuke opdracht met verrassende effecten.
Ook voor deze groep kies ik Alessandro Mendini, om zo het onderwerp te beperken tot een lijnenspel met afgebakende vormen en ala inspiratiebron voor mooie heldere kleuren.

Klik op de foto's voor een vergroting.

 
 
 

Schilderen nĂ  corona

De schildercursus brak opeens af vanwege de coronacrisis, en het heeft even geduurd voordat we weer verder konden.
Twee schilders van deze groep hebben wel doorgewerkt en zich aangesloten bij de online cursus, zo kon ik toch verder met mijn Artez opleiding.
Maar nu is de anderehalve meter van kracht en na wat schuiven en uitproberen, kunnen de dames weer aan de slag.
Ik heb gekozen voor Edward Hopper, die kwam voor mij het dichtst bij de coronatijd.
In zijn schilderijen zijn vaak geen mensen te zien, maar die heeft mijn groep niet uitgezocht, ze zijn denk ik net zo blij als ik, dat we weer elkaar mogen ontmoeten.

Klik op de foto's voor een vergroting.